Som et resultat ejer ni ud af ti danskere en cykel, og 49% af børn fra 11 til 15 cykler til skole. Danmarks cykelkultur er så udbredt, at der i 2016 var flere cyklister end biler i København.
En by, der skiller sig ud med hensyn til cykling, er Danmarks tredje største by Odense. I 2015 modtog Odense Cykelby-prisen på den danske nationale cykelkonference. I denne artikel har vi fremhævet et par grunde til, at Odense er Danmarks mest cykelvenlige by samt tip til, hvor man kan cykle under dit besøg i Odense.
Smart teknologi og innovation
Odense skaber konstant nye måder at forbedre cyklingen for både besøgende og lokale. I 2015 blev der bygget en smuk ny fod- og cykelbro på tværs af jernbanen, der forbinder Odense centrum med den nyligt revitaliserede havn. Den nye bro gør det også mere praktisk at køre på cykel med tilføjelsen af 1400 nye cykelpladser. Et andet innovativt projekt var tilføjelsen af regnsensorer i et trafiklys langs supercykelstien. Sensoren måler, når det regner for at sikre, at cyklister har et grønt lys i dobbelt så lang tid. Odense var den første by i Nordeuropa, der implementerede denne form for smart teknologi.